شنبه 08 اردیبهشت 1403  |  ثبت‌نام  |  ورود
خواص ماهی

ماهی: منبع امگا 3 مورد نیاز بدن بوده و برای داشتن قلب سالم و کم کردن خطر بیماریهای قلبی و عروقی بهتر است دو وعده از برنامه غذایی هفتگی خود را به ماهی های پر چربی چون ماهی سالمون، شوریده و قباد اختصاص دهیم . امگا 3 باعث کاهش فشار خون بالا شده و در کاهش تری گلیسیرید خون نقش مهمی را ایفا میکند. امگا 3 در بیشگیری از بیماریهای استخوان موثر بوده و مصرف متناوب ماهی های پرچرب و کم چرب موجب افزایش جذب کلیسیم در بدن میگردد.امگا 3 موجود در ماهی سبب پیشگیری و یا کنترل بیماری آسم شده و تاثیر بسیار مثبتی در بیماران آسمی دارد.

- منبع بسیار خوبی برای پروتئین بدن بوده و میتواند جایگزین گوشت قرمز نیز باشد.

- منبع خوبی از گروه ویتامین های ب بوده و موجب سلامتی سیستم عصبی بدن میگردد.

- منبع بسیار خوبی از روی مورد نیاز بدن بوده و در رشد جسمانی، بخصوص در دوران بلوغ تاثیر فراوانی دارد.

- منبع خوبی از منیزیم بوده و موجب حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه، اعصاب، ضربان قلب و استحکام استخوانها میشود. منیزیم در متابولیسم انرژی بدن – کاهش فشار خون – جلوگیری از حملات قلبی و ثابت نگه داشتن قند خون نقش مهمی دارد.

- منبع خوبی از آهن بوده ودرمقاومت بدن،  در مقابل میکروبها و جلوگیری از خستگی مفرط و ضعف عمومی بدن موثر میباشد.

-منبع خوبی از ید مورد نیاز بدن بوده ودر رشد بدن بسیار موثر است و به همین جهت مصرف ماهی به کودکان در حال رشد تجویز میشود.

-منبع فسفروفلوئور نیز میباشد که فسفر نقش مهمی در سلامت و استحکام استخوانها و پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد.

در اینجا به دلیل اهمیت بالای سالمون در بین سایر ماهیها به بعضی ازخواص آن اشاره می کنیم:

سالمون از نوع ماهیهای پر چرب بوده و حاوی ویتامین های D و E میباشد. این غذای دریایی سر شار از امگا 3 و پروتین بوده و سطح استرس را در بدن به مقدارقابل توجهی کاهش میدهد. امگا 3 از چربیهای مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست . این اسید های چرب ضروری، مسئولیت  محافظت از پوست، تقویت و افزایش عملکرد قلب را به عهده دارد. 113 گرم از این ماهی 87 درصد از نیاز روزانه بدن به امگا 3 را تامین میکند و این مقدار، اثرات فراوان و بسیار مفیدی را بر روی سیستم قلب و عروق میگذارد. یعنی از بروز حملات قلبی، ریتم های نا منظم قلب، لخته شدن خون دردرون رگها پیشگیری نموده و مقدار کلسترول بد خون را نیز کاهش میدهد. ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی های اشباع شده در آن ناچیز است. 100 گرم از این ماهی ، 180 کیلو کالری انرژی ، 20 گرم پروتئین و 11 گرم چربی دارد. برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مفید بوده و عملکرد مغز را تقویت میکند . مصرف این ماهی از پوست در مقابل اشعه uv نیز محافظت مینماید.